• PL
  • EN
  • EN

SEMINARIA SZKOLENIOWE 2015 . . . zapraszamy

Informacja o seminariach w zakładce SEMINARIA. ZAiRZ zaprasza studentów i pracowników SGSP na seminaria szkoleniowe  ..... (więcej informacji)

PRACE PROJEKTOWE - wymagania

Wymagania dla prac projektowych z przedmiotu "Rozpoznawanie zagrożeń pożarowych i wybuchowych" - (pobierz)

G. Ogrodnik (2016-12-08)

PRACE DYPLOMOWE: "ABC ... prac dyplomowych" czyli informacje i porady dla studentów studiów I stopnia WIBP

Autor: G. O. (wersja 2.0 - 2014.03.18, aktualizacja 2015.12.16)

 

UWAGA:

INFORMACJE PODANE PONIŻEJ DOTYCZĄ OSÓB, KTÓRE WYBIORĄ OPCJĘ NAPISANIA PRACY DYPLOMOWEJ POD KIERUNKIEM OSÓB WYMIENIONYCH w pkt. I.

____________________________________________________________

I. Prowadzący prace (promotor): mł. bryg. mgr inż. Grzegorz OGRODNIK

II. Liczba prac: od 1 do 5

____________________________________________________________

III. Termin złożenia tematów prac inżynierskich: ....... (SP-PK....)

IV. Termin złożenia tematów prac inżynierskich: ....... (SP-PC....)

V. Termin złożenia tematów prac inżynierskich: ....... (NP-PS....)

VI. Termin złożenia tematów prac inżynierskich: ....... (NP-PC....)

VII. Preferowana tematyka prac i podstawowe zasady dobrej praktyki realizacji tematu

____________________________________________________________

"ABC ... prac dyplomowych" czyli informacje i porady dla studentów studiów  I stopnia WIBP

____________________________________________________________

A)   JAKIE TEMATY SĄ PREFEROWANE?

Możesz wybrać temat z tych podanych poniżej. Tematy te są preferowane. Pamiętaj jednak o omówieniu wybranego problemu oraz uzgodnieniu wybranego tematu, i zakresu pracy z promotorem. 

  1. OCENA RYZYKA WYBUCHU,
  2. OCENA ZAGROŻENIA WYBUCHEM,
  3. KLASYFIKACJA STREF ZAGROŻENIA WYBUCHEM

na przykładzie wybranego obiektu, instalacji, części instalacji tj. węzła technologicznego.

(UWAGA: W wybranym zakładzie, obiekcie, jego części, instalacji, węźle itp. powinny występować zagrożenia wybuchowe pochodzące od gazów palnych  i/lub cieczy palnych lub pyłów palnych).

 

B)  CZY MOGĘ WYBRAĆ INNY TEMAT?

Możesz określić i wybrać inną tematykę pracy niż ta określona w pkt. 1). Pamiętaj jednak o omówieniu problemu oraz uzgodnieniu tematu, i zakresu pracy z promotorem.

 

C)    CO WARTO ZROBIĆ PRZED WYBOREM TEMATU? 

Przed wyborem tematu upewnij się, że będziesz miał dostęp do analizowanego obiektu. Wybierz tylko ten zakład (obiekt), który umożliwi (ułatwi) Ci:

  1. Przeprowadzenie wizji lokalnych
  2. Weryfikację rozwiązań
  3. Wyjaśnienie sytuacji związanej z analizowanymi zagrożeniami
  4. Wykonanie dokumentacji fotograficznej dotyczącej tematu

Pamiętaj, iż wykonanie ww. czynności będzie możliwe jeżeli wcześniej to uzgodnisz z użytkownikiem obiektu. Nie zawsze jest to oczywiste (zapewnione). Nie dzwoń i nie przedstawiaj szczegółów problemu w rozmowie telefonicznej. Skazujesz się na niepowodzenie. Umów się na spotkanie. Na spotkaniu wyraźnie przedstaw problem i pełny zakres czynności, przy których realizacji oczekiwałbyś pomocy (współpracy) ze strony użytkownika obiektu.

Jeżeli tego nie zrobisz spodziewaj się problemów, które uniemożliwią Ci wykonanie pracy. W praktyce wiąże się to z dużą trudnością właściwego opracowania tematu.

 

D)    O CO DODATKOWO ZADBAĆ PRZED WYBOREM TEMATU? 

Przed wyborem tematu upewnij się, że będziesz miał wgląd do dokumentacji analizowanego obiektu. Nie zawsze jest to oczywiste. Uzgodnij to na spotkaniu, o którym mowa w pkt. C). Wybierz tylko ten zakład (obiekt), który:

  • umożliwi Ci wgląd w dokumentację budowlaną (jeżeli będzie to niezbędne),
  • umożliwi Ci wgląd w dokumentację instalacyjną (jw.), 
  • umożliwi Ci wgląd w dokumentację technologiczną  (jw.),
  • udostępni Ci ogólny opis procesu technologicznego  (jw.),
  • udostępni Ci schemat technologiczny itp. 

Warto, żebyś ustalił, czy dokumentacja w rzeczywistości jest dostępna, czy znajduje się „fizycznie” w obiekcie (zakładzie). Opcję „może jest” lub „powinna być” potwierdź przed wyborem i zaakceptowaniem tematu. Dokumentacja w postaci "Instrukcji bezpieczeństwa pożarowego" nie wystarczy, a w większości przypadków jest w ogóle nieprzydatna. 

Pamiętaj, iż wgląd w ww. dokumentację może być niemożliwy lub znacznie ograniczony, jeżeli wcześniej tego nie uzgodnisz z użytkownikiem obiektu. Nie dzwoń i nie przedstawiaj szczegółów problemu w rozmowie telefonicznej. Skazujesz się na niepowodzenie. Umów się na spotkanie. Na spotkaniu wyraźnie przedstaw problem.

Jeżeli tego nie zrobisz spodziewaj się problemów, które uniemożliwią Ci wykonanie pracy. W praktyce wiąże się to z dużą trudnością właściwego opracowania tematu.

 

E)    CO JESZCZE WARTO USTALIĆ?

Pamiętaj jeszcze o co najmniej dwóch sprawach:

  1. Ustal, czy były wykonywane jakiekolwiek oceny zagrożeń wybuchowych i czy będą dostępne.
  2. Uzgodnij (poproś o) opiekuna tj. osobę, która ułatwi i zapewni Ci możliwość współpracy z kompetentnymi osobami w celu pozyskiwania informacji, wyjaśnień itp.

 

F)   ILE POTRZEBUJĘ CZASU? JAK TO WYGLĄDA Z PUNKTU WIDZENIA REALIZACJI TEMATU?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Zależy to od wielu czynników, m.in. od stopnia złożoności problemu do rozwiązania, twojej wiedzy, umiejętności itp. Pamiętaj, że każdy problem wymaga odpowiedniej ilości czasu do rozwiązania. Przyjmij prostą zasadę: "Im wcześniej rozpocznę pracę nad tematem, im więcej mam czasu, tym lepiej to zrobię". Zapewnij (zaplanuj) sobie odpowiednią ilość czasu na zapoznanie się z metodyką postępowania, wykonania oceny (wymagane konsultacje z promotorem) i wykonanie zaplanowanych działań tj. czasu na:

  1. Dokładne zapoznanie się z metodyką postępowania (oceny) – metodyką wykonywania oceny ryzyka wybuchu (oceny zagrożeń wybuchowych itp.),
  2. Dokładne zapoznanie się z oprogramowaniem do wykonywania oceny (jeżeli będzie to niezbędne i dostępne dla studenta  - informacja u promotora),
  3. Dokładne zapoznanie się z aktami prawnymi dotyczącymi tematu i z normami z nim związanymi,
  4. Dokładne zapoznanie się z dokumentacją powyżej wymienioną,
  5. Dokładne zapoznanie się z obiektem i procesem technologicznym  w ramach wizji lokalnych (praktycznie co najmniej kilka wizyt w zakładzie),
  6. Wyszukiwanie w bazach danych niezbędnych informacji, parametrów itp. (bazy danych głównie obcojęzyczne – wymagane podstawy angielskiego, niemieckiego - tudzież innego języka)
  7. Wykonanie analizy (zagrożeń, ryzyka) posługując się oprogramowaniem wspomagającym ocenę ryzyka (jeżeli będzie to niezbędne),
  8. Opracowanie pracy dyplomowej na wybrany temat,
  9. Konsultacje z promotorem (typowo co najmniej kilka razy od wyboru tematu)
  10. Poprawę pracy - aż do zaakceptowania (praktycznie co najmniej kilka razy)
  11. Inne czynności - w zależności od potrzeb.

 

G)    NA CO ZWRÓCIĆ UWAGĘ PODCZAS PISANIA PRACY?

Zwróć uwagę na to, aby w Twojej pracy używać odpowiednich (poprawnych) terminów i pojęć, poprawnego opisu zjawisk, właściwości materiałów, przebiegu procesów itp. Poprawne posługiwanie się językiem i terminologią (branżową, techniczną) zapewni właściwy odbiór Twojej pracy.

 

H)    CO JEST SZCZEGÓLNIE WAŻENE W PRACY?

Podejdź do tematu krytycznie. Znajdź "dziurę w całym" a praca będzie wartościowa. Szczególnie zwróć uwagę na to, aby Twoja pracy zawierała: 

  1. Logicznie i poprawnie sformułowany opis problemu
  2. Logicznie prowadzony wywód
  3. Poprawnie sformułowane wnioski

 

I) O CZYM WARTO PAMIĘTAĆ PODCZAS OPRACOWNIA TEMATU?

Podczas wyszukiwania informacji i korzystania z różnych materiałów źródłowych rób notatki dotyczące źródeł. Pozwoli Ci to na późniejsze prawidłowe opracowanie przypisów i bibliografii

 

J) JAK PRZYGOTOWAĆ PRACĘ OD STRONY TECHNICZNEJ - EDYCJI DOKUMENTU?

Zwróć uwagę (poświęć odpowiednio dużo czasu) na przygotowanie pracy dyplomowej od strony technicznej. Wykorzystuj możliwości jakie dają ogólnie dostępne narzędzia tj. edytory tekstu. Zapoznaj się dokładnie z opcjami formatowania tekstu itp. Przygotuj pracę do oceny zgodnie z wytycznymi regulaminu pisania prac dyplomowych w SGSP, a nawet lepiej :-)

 

K) CZY WARTO BRAĆ POWYŻSZE PYTANIA POD UWAGĘ?

  1. Dla wszystkich tych, którzy chcą uniknąć problemów przy pisaniu pracy odpowiedź brzmi "TAK".  
  2. Dla wszystkich tych, którzy chcą uzyskać jak najlepsze rezultaty podczas rozwiązywania poruszanych problemów odpowiedź brzmi "TAK".
  3. Dla wszystkich tych, którzy chcą uzyskać jak najwyższą ocenę z pracy odpowiedź brzmi "TAK".  

 

                                                                                 Powodzenia

                                                                                 Grzegorz OGRODNIK

kontakt:

e-mail: gogrodnik@sgsp.edu.pl

tel. (+48) 22 56-17-552

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej polityce prywatności.